Gå til hovedindhold
kontakt
17. december 2024

Rådgivning letter bekymringer

Som en reaktion på stigende mistrivsel blandt unge blev Ungelinjen skabt som et forebyggende rådgivningstilbud. Målgruppen er unge med bekymringer, der har behov for at få vendt det med en professionel. Ungelinjen tilbyder en times gratis rådgivning til medlemmer af "danmark", der er mellem 16 og 25 år, og tilbagemeldingerne fra de unge viser, at indsatsen giver værdi.

"For mig var det vigtigt at tale med en, der ikke kendte mig og min situation, og derfor ikke hverken var biased eller behøvede at sige det, jeg gerne ville høre. Det kan være rigtig godt at tale med en ukendt og upåvirket tredjepart. På Ungelinjen blev mine følelser anerkendt, og jeg blev også udfordret," mener 22-årige Kasper, der har brugt Ungelinjen.

Det var hans mor, der sagde, at han som medlem af "danmark" havde mulighed for at få en times gratis rådgivning, og det tilbud tog Kasper imod. Han var i vildrede, om han havde truffet det rigtige valg om at gå fra sin kæreste gennem halvandet år, og tankerne fyldte meget, ligesom det gjorde at have såret et andet menneske, som Kasper stadig holder rigtig meget af.

Med en velstruktureret samtale kan vi nå rigtig langt på én time, fordi vi rådgiver struktureret, og især fordi de unge ofte har flere ressourcer, end de selv tror.

"Uanset hvor dygtig en psykolog er, kan en times rådgivning ikke løse alt, men jeg fik en model til bedre at forstå mine tanker. Jeg fik valideret, at mine tanker og følelser er naturlige og helt ok. Det betyder meget at få alle sine tanker ud, og jeg har fået stof til eftertanke, så jeg nu tager mig tid til at mærke efter," fortæller Kasper.

Skabt som et værn mod mistrivsel

Samtaler om kæresteproblemer og brud fylder meget i de unge, og er derfor også udgangspunktet for hel del af samtalerne hos Ungelinjen, forklarer Neela Maria Sris. Hun er autoriseret psykolog og administrerende direktør i Encounter, der står for Ungelinjen for Sygeforsikringen "danmark".

"Ungelinjens fokus er hverken barndomstraumer eller komplekse psykiske lidelser og diagnoser. Til gengæld ved vi, at en times professionel og struktureret rådgivning kan være en stor hjælp i forhold til at lette hverdagssmerter og i bedste fald afværge, at mindre bekymringer bliver til store problemer som angst, depressioner og andre tunge udfordringer".

På den måde er Ungelinjen forebyggende mod mistrivsel, der ofte starter i det små og kan vokse sig større. Målet med Ungelinjen har for Sygeforsikringen "danmark" netop været at bidrage til denne forebyggelse, og tilbagemeldingerne fra de unge viser, at indsatsen skaber værdi. Tilfredsheden med Ungelinjen ligger et stykke over 4 på en skala fra 1-5 i brugernes vurdering.

"Med en velstruktureret samtale kan vi nå rigtig langt på én time, fordi vi rådgiver struktureret, og især fordi de unge ofte har flere ressourcer, end de selv tror. Vi lytter, udfordrer og giver redskaber til at tackle deres aktuelle udfordringer både nu og på sigt. På den måde fortsætter de unge selv arbejdet efter samtalen med os," siger Neela Maria Sris.

Ungelinjens rådgivning hjælper de unge med at blive afklarede i forhold til deres udfordringer samt hjælper til at foretage konkrete handlinger for at løse dem. På den måde er det hjælp til selvhjælp. Men det hele starter med, at de unge opdager, at Ungelinjen er der og bruger tilbuddet.

Professionel hjælp til et konkret problem

Det var lidt ved et tilfælde, at Lærke på 25 år opdagede Ungelinjen. Hun havde brug for at tale med en professionel og søgte på nettet. Under sin søgning gik det op for hende, at hun som medlem af "danmark" via Ungelinjen kunne få en times gratis rådgivning af en psykolog. Og det var lige, hvad hun havde brug for, fortæller hun:

"Min sociale kapacitet er på max hver dag, så jeg havde brug for hjælp til at lære at sætte nogle grænser for mig selv. Jeg er rigtig god til at sige "ja" til alt, men så ryger mit energiniveau ned, og jeg ryger ned i et hul. Jeg har et dejligt netværk, men til det her konkrete problem havde jeg brug for vejledning fra en, der ikke kendte mig. En professionel har et andet blik".

Blikket udefra fik Lærke på Ungelinjen, hvor psykologen spurgte struktureret, og hvor Lærke også selv havde forberedt sig. Hun havde skrevet nogle ting ned, fordi hun var så klar over sit konkrete problem, og nu hvor hun kender løsningen på det, virker den også åbenlyst.

"Jeg er meget visuel, så psykologen bad mig tegne et batteri og fik mig til at forstå, at jeg skal både aflade og oplade igen for ikke at blive helt tømt. Det kan for eksempel være efter arbejde, og inden jeg tager del i det sociale liv i kollektivet, hvor jeg bor," siger Lærke og uddyber:

"Det kan lyde så banalt, hvor vi endte efter en ret alvorlig samtale om min psyke, men før forstod jeg ikke, hvorfor jeg blev sur eller røg i et hul, og det gør jeg nu. Det kunne jeg måske havde sagt mig selv, men jeg havde brug for, at en anden så det, og sagde det. Den professionelle indsigt har givet mig nogle råd og redskaber, og jeg har lært, at mig-tid er en kærlig hånd til mig selv".

Cases er anonymiserede i artiklen, men deres identitet er "danmark" bekendt.

Fakta om Ungelinjen

Når livet driller, hjælper det at tale med en, der ved noget. Erfaringerne viser, at blot én times rådgivning kan gøre en stor forskel. Ungelinjen har indtil videre hjulpet over tusind unge medlemmer af "danmark" mellem 16 og 25 år med stort og småt.

Målgruppen er unge med hverdagsproblemer og ikke psykiske lidelser eller diagnoser. Det er erfarne psykologer, der gennemfører en samtale med fokus på afdækning af udfordringer og konkrete redskaber til at tackle dem.

Ungelinjen er et gratis tilbud til unge medlemmer af Sygeforsikringen "danmark". Ungelinjen er skabt i samarbejde med og varetaget af psykologhuset Encounter. Brugerne af Ungelinjen vurderer tilfredshed med Ungelinjen til over 4 på en skala fra 1-5.